Tre ledere deltok på ledertrening – smitteeffekt på organisasjonen

– Praktisk trening i arbeidshverdagen har resultert i personlig vekst. Denne hands-on-metoden har gjort det mulig for meg å utvikle nye ferdigheter samtidig som jeg utfører arbeidsoppgavene mine. sier Maren Narbut, kvalitets- og opplæringsansvarlig i Admento.

– Vi synes at det har vært veldig nyttig å være tre kolleger på programmet Kommunikasjon og ledelse, legger Marit Fuglem Høgli til. Hun er administrerende direktør og sitter i Admentos hovedkontor i Trondheim.

– Vi tre har skapt lojalitet overfor hverandre og teamene vi leder. Det er lettere å ta opp vanskelige ting, og vi forstår hverandre raskere, uten lange avklaringer. Finnes det uenigheter, så tar vi det direkte. I tillegg skjønner vi hverandres mål, ambisjoner og utfordringer.

Fra regnskap til økonomitjenester
– Admento tar del i bransjens ansvar med å utvikle og forbedre omdømmet rundt begrepet regnskap, sier Marit.

– Kundenes verdi ligger i mer individuell tilnærming gjennom ulike økonomitjenester og profesjonell rådgivning. I denne prosessen er det viktig at våre ledere kan motivere andre til handling, endring eller håndtere utfordringer. Ledernes påvirkning er en forutsetning for Admentos vekstambisjoner.

– Vi tre har blitt tryggere gjennom dette programmet. Det har spredt seg til resten av organisasjonen. Vi hadde ikke fått til dette uten at vi hadde tatt programmet sammen. Vi investerer i læring, og det skjer raskest når vi går utenfor komfortsonen, med psykologisk trygghet som grunnlag.

Ingrid Aal Johansen er avdelingsleder, og hun har lagt merke til at kollegene har blitt bedre til å prioritere hvordan de bruker tiden på jobb.

– Vi ser også at dette har hatt en smitteeffekt for noen kollegaer som ikke har tatt programmet. Tid er vår dyreste ressurs. Vi er opptatt av at våre kunder sparer tid og får større verdi med Admento som samarbeidspartner. Da trenger vi internt å være rollemodeller for nettopp dette.

Hva synes dere var det mest nyttige med å gå et åpent program med ledere fra ulike deler av næringslivet?

– Vi fikk nye perspektiver ved å gå på et åpent kurs. Vi kan være litt låst i vår bransjes kontekst, språk og form, fortsetter Ingrid. – Det var nyttig å forstå mer om utfordringene som ledere i andre bransjer opplever. Etter mange år i samme bransje kan vi fort føle at vi er særegne eller spesielle. Samtidig kan vi lære mye av andre personers tilnærming hvis vi tar oss tid til å reflektere sammen med andre.

– I programmet var det ulike personlighetstyper som deltok. Noen meddeltakere var veldig direkte i sin fremtoning – andre mer myke. Vi måtte tilpasse oss hverandres kommunikasjonsstil for å kunne få mest mulig ut av hverandre. Derfor trente vi på å samhandle og veilede ulike personlighetstyper.

Maren, hva er det viktigste du lærte i programmet?

– Jeg har blitt mer tålmodig og økt min bevissthet rundt andres behov. Å vite når jeg bør være tydelig med mine forventninger, utfordre andre, eller bare være en lyttende sparringspartner, bidrar til et enda tryggere og mer tillitsfullt arbeidsmiljø. Jeg har også tilegnet meg nye metoder for å vekke engasjement og entusiasme hos andre.

Ingrid, hva med deg?

– Nå handler lederskap for meg i større grad om å se enkeltpersoner. Gi dem ros og anerkjennelse, og se deres styrker. Dette er fundamentet for å skape et miljø der folk er engasjerte, vokser og skaper resultater. Før var jeg mer opptatt av å sette tydelige grenser og forventninger som gir rammer, så det ikke blir gjort feil. Nå har jeg blitt mer tålmodig.

– Jeg kjenner meg tryggere på hvordan jeg påvirker andre, og det gjør at jeg også blir tryggere på meg selv. En åpenbaring var hvor mye sterkere tilbakemeldinger kan bli hvis jeg har fokus på å se ulike fasetter av styrker og ferdigheter. Relevant og konkret feedback betyr at jeg trenger å forstå hvilke tilbakemeldinger som betyr noe for akkurat den personen jeg leder. Gjennom å fokusere på å se medarbeidernes styrker og gi dem annerkjennelse for det, er det lettere å skape utvikling og gjennomføre endringer.

Og hva med deg, Marit? Hva er det viktigste du sitter igjen med?

– Jeg har alltid vært en leder som har vært opptatt av å levere og prestere. På den måten har jeg jobbet med vekst og verdiskapning. Mye av min lederstil har jeg lært meg mens jeg har jobbet, og jeg har alltid likt å legge mye innsats i det jeg gjør. Etter dette programmet har jeg en følelse av å være tryggere på at kursen vi har lagt, er den rette. Jeg har en større forståelse for hva som er bra for ansatte, kunder, bransjen og meg selv. Ledelse for meg handler om å se muligheter hos andre og skape resultater sammen med andre. For å løse dette må jeg ofte ta en tilnærming hvor jeg lytter mer. Da får de involverte tid til å tenke og ta valgene selv.

– Mitt tips for andre administrerende direktører: Ledertrening er personlig utvikling. Verktøyene er enkle, og de fungerer. Skal de bli en del av deg, kreves det hardt arbeid. Derfor er det nyttig å trene sammen med andre lederkollegaer. Da kan vi holde hverandre ansvarlig for endringer i hverdagen.

Sebastian – hva tenker du etter at disse tre fra Admento har fullført programmet?

– Suksesskriteriet for Admento var at tre motiverte ledere tok programmet sammen, sier Sebastian Grupe, som er ledertrener hos Dale Carnegie.

– De satte av tid til å justere interne møter, 1:1-samtaler med ansatte og hvordan interne presentasjoner ble gjennomført. Alle tre kom med en treningsinnstilling og ville bli utfordret ukentlig. Marit, som er administrerende direktør, tok programmet 100 % på alvor. Hun prioriterte å teste ut metodene i egne travel jobbhverdag, og ble med dette en rollemodell for lederne hun gikk sammen med fra Admento i programmet, samt de andre deltakere fra andre selskaper.

– Kulturelle endringer blir mer inspirerende når en toppleder synlig utfordrer seg selv. Det skapte større treningsutbytte for flere. I tillegg har alle tre hatt en skreddersydd prosess.

  • Marit fokuserte på å inspirere og motivere organisasjonen gjennom å utvikle sine presentasjoner og påvirke intern møtekultur.
  • Maren var opptatt av å bli mer bevisst på sin tidsbruk og bli eier over egen kalender. Hun har med sine grep frigjort verdifull tid.
  • Ingrid jobbet med å motivere teamet sitt og utvikle medarbeidere gjennom å identifisere og anerkjenne styrker.

– Alle tre hadde ulik nytte og opplevelse av prosessen, samtidig som de alle fikk en felles plattform som de har tatt med seg inn i organisasjonen. Med dette tredoblet de treningsverdien for Admento, understreker Sebastian.

Noe dere fra Admento vil si til slutt?
– Nøkkelen for oss har vært den praktiske treningen hver uke, sier Marit.

– Teorien og verktøyene er enkle og kraftfulle. De færreste av oss har tid til komplisert teori, modeller og faglitteratur. Dale Carnegies program passet inn i hverdagen vår, slik at vi fikk trent «on the job».

– Vi vokste med 17 % i fjor og målet er å vokse 40 % i år. Vi vet at treningen i hvert fall vil bidra til å lede organisasjonen slik at vi oppnår våre ambisjoner – sammen.

Fakta: Ingrid Aal Johansen, Maren Narbut og Marit Fuglem Høgli gjennomførte programmet Kommunikasjon og ledelse i 2023 – et pilotprosjekt som ble initiert av Nordic Semiconductor i Trondheims-regionen. Sammen med ulike aktører i regionen deltok de på 12 samlinger à 4 timer med regelmessig, praktisk trening.

Tre KL deltakere fra Admento

Ingrid Aal Johansen – avdelingsleder i Admento, Maren Narbut – kvalitets- og opplæringsansvarlig i Admento, og Marit Fuglem Høgli – administrerende direktør i Admento.

Om Admento:

Et av Norges ledende kompetansehus innenfor regnskap, økonomi, HR og teknologi. De tilbyr rådgivning til bedrifter i hele Norge.
CEO: Marit Fuglem Høgli
Antall ansatte: 140 personer