Vi har alle (dessverre) vært på presentasjoner som ikke er optimale. Og de aller fleste av oss holder kanskje en dårlig presentasjon en gang i blant.
Vi kan være stresset, nervøse, kanskje vi ikke rakk å forberede oss skikkelig eller ble kastet ut i noe i siste liten.
Vi kan ikke påvirke alt – men alle kan påvirke noe. Her er de fellene vi mener at du skal unngå å tråkke i neste gang du holder en presentasjon. Og du kan gjerne vise kolleger om disse tipsene også!
Ok, ta et dypt pust. Her kommer uvanene.
Nr.1: Starter med en unnskyldning
Uvane: Du er sent ute med å sette alt opp, utstyret svikter eller du føler at du ikke har forberedt deg godt nok. Og du beklager på forhånd. Klisjeen «Jeg er ingen taler» har de fleste av oss hørt om.
Hvorfor dette ødelegger for deg: En unnskyldning setter en negativ tone og får deg til å virke som om du er dårlig forberedt, eller et offer. Ingen vil gjøre forretninger med et offer – eller en som kaster bort tiden deres.
Hva du bør gjøre i stedet: Start med et positivt tonefall – uansett. Vi andre kan leve med at ikke alt funker som det skal (og av og til gjør det at vi også får sympati for deg), men vi setter ikke stor pris på unnskyldninger.
Nr.2: Går over tiden
Uvane: Du glemmer tid og sted og at vi forventer at du er ferdig når du skal være ferdig.
Hvorfor dette ødelegger for deg: Du stjeler andres tid – enten publikum eller delatkerne skulle gått til lunsj, eller at du har en taler etter deg. Hvis presentasjonen er for lang, er det din feil.
Hva du bør gjøre i stedet: Tilpass presentasjonen slik at den passer innenfor den tiden du har fått. Og ØV. Hold presentasjonen din flere ganger og ta tiden.
Nr.3: Har for mange slides
Uvane: «Jeg har 15 minutter igjen og er bare halvveis gjennom de 58 slidesene mine, så jeg kjører på!»
Hvorfor dette ødelegger for deg: Dette skjer ofte når diskusjon oppstår tidlig, og du legger skyldfølelse på publikum for å stoppe dem fra å snakke.
Hva du bør gjøre i stedet: Beregn hvor mye tid du trenger, og ØV. Se punkt 2.
Nr.4: Leser fra slidesene
Uvane: Du snur ryggen til publikum og leser det som står på slidesene.
Hvorfor dette ødelegger for deg: Publikum kan lese selv. Du virker kjedelig og litt nedlatende.
Hva du bør gjøre i stedet: Bruk slides som visuelle hjelpemidler og holdepunkter for poengene dine, ikke som et manus.
Nr.5: Snakker for fort
Uvane: Du har mye å dekke, og du snakker fort for å rekke alt – eller bli ferdig med presentasjonen og komme deg ned fra scenen.
Hvorfor dette ødelegger for deg: Hvis du må snakke fort, er presentasjonen for lang. Dessuten virker det som om du er stresset og nervøs – og det smitter over på publikummet ditt.
Hva du bør gjøre i stedet: Kort ned presentasjonen. Hvis nervøsitet får deg til å snakke fort, skriv «SENK FARTEN!» på notatene dine.
Nr.6: Fikler med ting
Uvane: Du flytter på papirene dine, fikler med smykker, klør deg eller gjør noe annet distraherende. For eksempel – arrrrgh – klikker på pennen din.
Hvorfor dette ødelegger for deg: Alt som trekker oppmerksomheten bort fra budskapet ditt, gjør presentasjonen mindre effektiv.
Hva du bør gjøre i stedet: Øv inn hvordan du står og hvor du har hendene. Jo mer du øver, jo mer forsvinner disse uvanene.
Trenger du eller en kollega trening for å bli en som kommuniserer med gjennomslagskraft?
Ta en titt på programmet vårt – High Impact Communication