Heldigvis er de fleste av oss ganske løsningsorienter. Vi klager lite, gir verdifull feedback istedenfor å kritisere, og vi dømmer ikke andre.
Eller?
Hva med å prøve et lite eksperiment?
Forsøk å jobbe en uke uten å kritisere, dømme eller klage. (Bør absolutt testes på hjemmebane også!)
Dette er prinsipp nr. 1 av Dale Carnegies 30 prinsipper for lederskap, relasjoner og samarbeid. På lederprogrammet vårt sier vi KDK.
Når du kritiserer eller fordømmer, svekker det ikke bare tilliten til deg, men det gjør det også vanskelig for andre å se en sak fra ditt perspektiv.
Og hvis du klager mye, vil du ofte oppleve at det du sier, går inn det ene øret og ut det andre (selv om du kanskje ikke merker det).
Men hvorfor er det slik? Hva om du er bekymret med rette eller ser at noe MÅ endres?
Hvorfor kritikk, fordømmelse og klaging ikke funker
Amygdala er den delen av hjernen vår som spiller en viktig rolle i å behandle og reagere på følelser, spesielt frykt og andre sterke emosjoner. Den hjelper oss med å vurdere trusler og aktiverer kroppens «fight or flight»-respons når vi opplever fare.
Hvis noen tror at du kritiserer, fordømmer eller klager på dem, vil amygdalaen deres føle seg truet. Dette vil få dem til å stenge av eller slå tilbake.
Dette er grunnen til at det ikke alltid er lurt å starte en setning med «Kan jeg gi deg en liten tilbakemelding?» Mange kan gå i forsvar, og da er det vanskelig for dem å lytte ordentlig til det du sier.
Hva er alternativet?
En mulighet er å si … ingenting.
Du vil føle deg mer komfortabel med å si ingenting hvis du kan:
- vise empati med den andre personen
- vurdere den andre personens historie og hvordan den kan være annerledes enn din egen
- gjenkjenne hvordan du selv like gjerne kunne blitt utsatt for kritikk, fordømmelse eller klaging
Se etter det du setter pris på hos den andre personen i stedet for å fokusere på det som er galt eller mangler. De aller fleste har en god intensjon med det de gjør på jobb, selv om det ikke alltid virker slik.
Men kanskje du virkelig trenger å si fra om noe som ikke er som det skal. Hvordan sier du fra?
Spør på en hensiktsmessig måte
Tenk på hvordan du ville be om noe fra noen du respekterer. La oss si at det er en autoritetsfigur, noen du beundrer sterkt. Hvordan ville du startet spørsmålet ditt?
Det kan begynne med ord som «kunne», «kanskje», eller «ville», som i «Ville du være villig til å …» eller «Det kunne fungert bedre hvis …»
Disse ordene signaliserer til den andre at de opprettholder en posisjon av kontroll eller handlingskraft i denne situasjonen. Disse ordene formidler respekt og fleksibilitet uten å minimere budskapet ditt.
En produktiv forespørsel kan også inneholde en kort forklaring eller et forslag som appellerer til den andres følelser, for eksempel «… fordi jeg blir usikker på om jeg er god nok», eller «… siden kunden ønsker å kunne stole på oss», eller rett og slett «… fordi dette fungerer ikke bra for meg». Disse forklaringene er ikke anklager eller angrep. Du sier det for å hjelpe den andre personen å forstå konsekvensene av å ikke endre seg.
Til slutt, husk at tonefallet og kroppsspråket ditt er viktig. Amygdalaen er på høy beredskap for skarpe stemmer og aggressivt kroppsspråk. Prøv å myke opp eller senke stemmeleiet din slik at den andre personen kan høre deg uten å gå i forsvars- eller fluktmodus. Det du sier må stemme overens med hvordan du sier det.
Neste gang du blir fristet til å reagere på en person eller situasjon, kan det være lurt å si ingenting. Hvis du likevel sier noe, vurder å formulere det som et hensiktsmessig spørsmål. Da vil kollegene dine være mer mottakelige og åpne for ideene dine.
Til slutt: Det starter med deg
Det er veldig enkelt å kritisere, dømme og klage, og de fleste gjør det. Skal vi slutte å gjøre dette mot andre, må vi først begynne med å være snillere mot oss selv.
Øv deg på positivt selvsnakk. Let etter det du og andre gjør som er bra. Å kritisere andre, spesielt foran andre medarbeidere, kan ødelegge for både dem og deg. Det samme gjelder hvis du stadig snakker ned deg selv, enten inni deg eller så andre hører det. Det undergraver din tilstedeværelse og din autoritet.
Vær ekstra vennlig mot deg selv i dag. Du vil bli overrasket over hvordan det smitter over på andre.
Hilsen Ellen
Ta en titt på Dale Carnegies 30 prinsipper for mellommenneskelige relasjoner
ELLER
Er du nysgjerrig på lederprogrammet vårt? Meld deg (og gjerne kollegene dine!) på gratis introduksjonsworkshop, der vi deler ledertips, forskning og erfaringer med deg og andre som er interessert i god ledelse.