Bedragersyndromet: Hva gjør du når dine medarbeidere sliter?

Blogg Imposter

Det er lett å tenke at de som virker som om de har full kontroll og mestrer jobben sin, ikke trenger veiledning og tilbakemeldinger. Men ros og anerkjennelse er noe alle har godt av, uansett ansiennitet, personlighet eller resultater.

Hva er det som fører til at mange dyktige mennesker er usikre over egne evner? Hva kan du som leder gjøre for å redusere sjansen for at dine medarbeidere føler seg som bedragere?

Vi tror mye av problemet ligger i mangel på selvtillit, og mangel på ros og anerkjennelse for den jobben som blir gjort. I Dale Carnegie Training har vi 30 prinsipper for samarbeid, lederskap og relasjoner som vi streber etter å følge, og som vi lærer bort til våre kunder og samarbeidspartnere.

Fem av prinsippene for godt lederskap er:

  • Begynn med ros, og vis at du setter pris på din medarbeider.
  • Fortell om dine egne feilgrep før du kritiserer den andre personen.
  • La den andre personen redde ansikt.
  • Ros alle fremskritt, store som små.
  • Vær oppmuntrende – få feilen til å virke lett å rette opp.

Ved å alltid starte med ros før eventuell kritikk, fortelle om egne feilgrep først, og ikke overdramatisere situasjonen, vil kollegaen din forstå at alle gjør feil til tider. Du blir tydelig på at du uansett er fornøyd med personens innsats og arbeid, og at det er fullt mulig å rette opp eventuelle feil. Hvis den ansatte føler at du eller noen andre er «ute etter å ta dem» og at ingenting er godt nok, forsvinner motivasjonen til å yte det lille ekstra raskt.

Psykologisk trygghet

For at en medarbeider, og da spesielt en som nylig er ansatt, skal utvikle en trygghet på arbeidsplassen, er det viktig at personen føler seg sikker på seg selv, sine medarbeidere og sine arbeidsoppgaver. Viktige punkter er:

  • tilstrekkelig opplæring
  • tydelighet over hvilke forventninger som stilles
  • klarhet i hvilke verdier, mål og visjoner selskapet har
  • fokus på sosial integrering
  • tett oppfølging i introduksjonsperioden

Den ansatte må ikke minst føle at hun eller han har fått tid og tillit til å venne seg til nye arbeidsoppgaver og utvikle seg i arbeidet.

De beste lederne evner å få det beste ut av sine medarbeidere. Men det er ikke gjort i løpet av en dag, uke eller måned. Gi derfor personen tid til å bli kjent et nytt miljø og nye arbeidsoppgaver.

Ros alle fremskritt, store som små. Pek på en styrke, og når du så denne styrken.

Vi har hjulpet bedrifter i Norge med samarbeid, lederutvikling, medarbeiderskap og organisasjonsutvikling siden 1983. Er det noe vi kan hjelpe deg med?

Mens du tenker, kan du laste ned våre 30 prinsipper