Aldersdiskriminering: Femti, feit og ferdig?

Aldersdiskriminering i arbeidslivet. Foto

Du har sikkert hørt om «femti, feit og ferdig» tidligere. Uttrykket som, satt på spissen, sier at du etter fylte femti år er så godt som ferdig i arbeidslivet.

Ikke bokstavelig talt fordi du er «feit», men fordi det ikke kan forventes at du skal presterer like godt i arbeidet ditt lenger.

Hvem ønsker vel å ansette en person som nærmer seg pensjonsalderen og har skrantende helse, når de kan velge en ung og sprek nyutdannet student som bedriften kan beholde i flere tiår?

Vel. Mange av oss føler at vi på ingen som helst måte er ferdig med arbeidslivet. Tvert imot kjenner vi oss mer motivert enn noen gang til å prestere og levere resultater, og for hvert år med nye erfaringer og utfordringer utvikler vi oss i jobben. (Dessuten er mange av oss i god form!)

Som ledertrenere har vi møtt utrolig mange dyktige og inspirerende ledere og medarbeidere, og de kommer i alle aldre.

 

Hva bør ledere tenke på?

Vårt inntrykk er at eldre ansatte ofte føler en sterk tilknytning til sin bedrift og sine arbeidsoppgaver, og at det ikke er noe å si på motivasjonen. Med lang arbeidserfaring har de bygget seg opp verdifulle nettverk og relasjoner, noe bedriften kan dra stor nytte av. De er fleksible når det kommer til arbeidstid og arbeidsform, og de fleste er åpne for å tilegne seg ny og nødvendig kompetanse.

Unge arbeidstakere har ofte en bredere og mer intuitiv forståelse av ny teknologi. De kommer med nye ideer og måter å gjøre ting på, og de er ofte høyt utdannet. Men de ansatte som er eldst, er også de med lengst erfaring.

Mens de unge gjerne har en kompetanse som de eldre ikke har, har de eldre også en kompetanse som de yngre ikke har. Aldersdiskriminering kan dermed føre til et kompetansegap.

Mangfold gir merverdi
For å holde seg konkurransedyktige og innovative har bedrifter godt av en mangfoldig sammensetning av ansatte, hvor ulike erfaringer og bakgrunner blir utnyttet, og hvor det er lagt opp til samarbeid og læring av hverandre. Det finnes mye forskning som viser at mangfold – i alle former og fasonger – gir bedre resultater.

Hvordan kan du lykkes og trives bedre i din rolle – uansett alder?
I programmet Kommunikasjon og ledelse fokuserer du på det som er viktig for deg innen relasjonsbygging, struktur, stresshåndtering, kommunikasjon og lederskap – og du jobber alltid med reelle problemstillinger i din arbeidshverdag og konkrete mål du setter deg.

Hvis du ønsker å lære mer om blant annet ledelse, kommunikasjon og stresshåndtering, kan du komme på en av våre gratis workshoper i Oslo, eller du kan lese om vårt program Kommunikasjon og ledelse.

Vi brenner for at du får jobbet mot de målene som er viktig for nettopp deg – uansett hvor i arbeidslivet du befinner deg.

 

Kilde: https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/diversity-wins-how-inclusion-matters